Hyundai Santa Fe facelift 2023 ditemui di Malaysia – masih adalah model generasi keempat, CKD

Nampaknya Hyundai Santa Fe facelift sudah mula keluar dari kilang Sime Darby Inokom, dan pembaca kami, Justin Lee menemui beberapa unit sedang diangkut atas treler. Walaupun sudah lama mengetahui model ini akan dilancarkan untuk pasaran Malaysia – sejak pengumuman dibuat awal bulan lalu – kita masih belum menerima sebarang petunjuk berkenaan tarikh pelancaran rasminya.

Santa Fe facelift yang akan dilancarkan untuk pasaran kita ini masih adalah model generasi keempat (dilancarkan di Malaysia pada tahun 2019), sebelum model facelift diperkenalkan pada peringkat global pada tahun 2020. Kemudiannya, sekarang ini juga sudah ada model generasi kelima, diperkenalkan pada Julai lalu.

Antara perubahan yang dibuat untuk model facelift ini adalah tiada lagi lampu kabus pada bahagian bawah bampar dan yang tinggal hanyalah lampu jenis bertingkat di hadapan. Anda juga boleh mengenali model facelift ini dengan lebih mudah melalui lampu DRL LED yang mempunyai pencahayaan berbentuk T.


Kemudiannya, ia juga menggunakan gril lebih lebar di antara lampu utamanya (yang di bahagian bawah), berserta kemasan dalam yang lebih menonjol. Melengkapkan penampilan segarnya di hadapan adalah bampar baru yang mempunyai kemasan warna kontras dengan badan.

Pergi ke belakang, lampu LED yang direka semula disambungkan antara keduanya dengan jalur lampu di tengah, sementara bampar menerima kemasan yang lebih ranggi. Perubahan pada badan Santa Fe ini juga menjadikan dimensinya berubah sedikit, menjadi 4,785 mm panjang (+15 mm), 1,900 mm lebar (+10 mm) dan 1,685 mm tinggi (+5 mm), sementara jarak roda kekal 2,765 mm.

Pada bahagian kabin, rekaan asas papan pemuka Santa Fe 2021 ini masih kelihatan sama seperti sebelumnya. Namun rombakan besar dibuat pada konsol terowong tengah di mana ia kini kelihatan lebih tinggi dan lebih landai, dan tombol gear tradisional digantikan dengan butang ‘shift-by-wire’.



Selain daripada itu, facelift ini juga memberikan Santa Fe tombol pemilih Terrain Mode buat pertama kali, yang boleh diubah kepada mode pemanduan Eco, Sport, Comfort dan Smart, manakala sistem pacuan semua roda menyediakan mod Sand, Snow dan Mud.

Santa Fe sebelum ini ditawarkan di Malaysia dengan enjin sama ada unit petrol empat silinder NA 2.4 liter atau diesel empat silinder 2.2 liter turbo. Versi petrol datang dengan transmisi automatik enam kelajuan seentara versi diesel mendapat transmisi automatik lapan kelajuan – pacuan sama ada dua roda atau empat roda bergantung kepada varian.

GALERI: Hyundai Santa Fe facelift 2021

























The post Hyundai Santa Fe facelift 2023 ditemui di Malaysia – masih adalah model generasi keempat, CKD appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *