TNB, Chargeplus sedia kemudahan rentas sempadan

Tenaga Nasional Berhad (TNB) menjalinkan kerja sama dengan Chargeplus Sdn Bhd untuk sebuah usaha sama dalam meneroka platform pengecasan kenderaan elektrik rentas sempadan, lapor Business Times. Chargeplus Sdn Bhd merupakan sebuah anak syarikat kepada penyedia penyelesaian pengecasan EV dari Singapura, Charge+ yang berberpangkalan di Singapura, dan beroperasi di rantau Asia Tenggara.

“Usaha sama ini direka untuk memperkayakan lagi pengalakan pelanggan TNB dan Charge+ yang merentas sempadan. Dengan capaian mudah untuk kemudahan pengecasan, pemandu EV akan menikmati lebih kesenangan dan kelegaan fikiran,” jelas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Baharin Din dalam satu kenyataan.

Memorandum persefahaman berkenaan ditukar antara Pengarah Program TNB bagi pejabat pengurusan projek kenderaan elektrik, Wan Ahmad Zam Zam Wan Abd Wahab dan Ketua Pegawai Eksekutif Charge+, Goh Chee Kiong dan disaksikan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

Usahasama ini akan menyepadukan rangkaian yang terdiri 30,000 kemudahan pengecasan menjelang 2030, yang akan ditempatkan di sepanjang 5,000 km jarak antara Singapura, Malaysia, Thailand, Kemboja dan Vietnam, jelas Bahari. TNB juga mengambil langkah penting untuk menambah kebolehcapaian pengecasan EV di Malaysia dan selanjutnya.

Menerusi usahasama ini, pengguna aplikasi Go-To-U bagi rangkaian pengecasan TNB Electron dan Charge+ akan boleh mengakses aset EV kedua-dua syarikat, membolehkannya menyediakan kemudahan pengecasan EV yang lebih cekap yang merentas sempadan negara bagi semua pelanggan mereka.

“Pelanggan tidak lagi perlu risau tentang jarak perjalanan EV dengan kemudahan yang dipertingkat ini, dan menjadi pemangkin kepada perluasan penggunaan EV di Malaysia. Usahasama TNB dan Charge+ akan turut menyumbang kepada pengurangan emisi karbon di Malaysia,” tambah Baharin.

The post TNB, Chargeplus sedia kemudahan rentas sempadan appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *