EPMB akan bina kilang di Melaka – pasang model BAIC dan GWM, termasuk EV dan jadi hab ASEAN

EP Manufacturing (EPMB) telah mengumumkan bahawa ia akan memulakan pembinaan fasiliti kilang pemasangan automotif di Melaka seperti yang dirancang sebelum ini, dengan majlis pecah tanah telah pun berlangsung hari ini.

Langkah seterusnya ini diambil oleh EPMB selepas mengumumkan rancangan berkenaan pada Julai lalu dan telah memperolehi kelulusan bersyarat bagi lesen pembuatan daripada kementerian pelaburan, perdagangan dan industri (MITI) untuk mengilang dan memasang kenderaan cekap tenaga empat roda (EEV) serta kenderaan elektrik (EV) dalam kategori penumpang dan komersial.

Syarikat itu menyatakan bahawa fasiliti baharu itu akan dibangunkan dalam beberapa fasa di Taman Perindustrian Hicom Pegoh, dengan lebih RM100 juta ditetapkan untuk disalurkan ke dalam projek ini. Apabila siap, kilang pemasangan tersebut akan mempunyai kapasiti untuk mengeluarkan sehingga 30,000 kenderaan setahun dalam fasa pertama operasinya. Ia menambah bahawa projek itu bersedia untuk mewujudkan sekitar 1,000 peluang pekerjaan baharu di Melaka.

Kilang baharu itu bersedia untuk menghasilkan beberapa model kenderaan dari jenama China iaitu BAIC, terdiri dari SUV BJ40 Plus dan X55II. Rancangan operasi pemasangan tempatan (CKD) bagi kedua-dua model berkenaan telah ditunjukkan pada Ogos lalu ketika EPMB dan BAIC International menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk meneroka pemasangan model-model dengan enjin pembakaran dalaman dan juga EV dari BAIC bagi versi pemanduan sebelah kanan.

Selain itu, EPMB menyatakan bahawa ia turut akan memasang kenderaan untuk Great Wall Motor Sales Malaysia di kilang itu, menerusi MoU yang ditandatangani oleh kedua-dua pihak awal minggu ini. Turut boleh dilihat pada majlis pecah tanah berkenaan adalah beberapa model keluar Great Wall Motor turut dibawa termasuk Ora Good Cat, GWM Cannon dan Haval H6, memberikan petunjuk model-model yang akan dipasang di fasiliti berkenaan, bersama sebuah BAIC X5511 dalam versi pemanduan sebelah kanan.

“Kewujudan kemudahan pembuatan kenderaan elektrik (EV) merupakan langkah penting dalam merealisasikan visi komprehensif kami untuk membangunkan rantaian bekalan 360° bagi pasaran EV Malaysia. Dengan kerjasama rapat bersama rakan strategik kami, BAIC, kami bersedia untuk membina kemudahan pembuatan EV yang canggih di Melaka, menandakan permulaan bab seterusnya dalam trajektori pertumbuhan kami,” kata CEO kumpulan EPMB Ahmad Razlan Mohamed.



“Selain itu, kami amat berharap untuk bekerjasama dengan pelanggan kami yang dihormati, GWM, dalam menyumbang untuk meletakkan Malaysia sebagai hab pusat untuk EV dan EEV di rantau ASEAN,” tambahnya.

Sebelum ini EPMB turut dilihat berusaha mendapatkan pelbagai perniagaan lain dalam sektor automotif di Malaysia, antaranya menandatangani surat hasrat dengan Lingbox bagi memasang dan mengedarkan model Mini EV di Malaysia dan Indonesia serta dengan Kumpulan Saean untuk membangunkan, mengeluarkan EV segmen A mampu milik untuk pasaran Malaysia. Walau bagaimanapun masih belum ada apa-apa langkah lanjutan dari EPMB bagi usaha-usaha tersebut.

The post EPMB akan bina kilang di Melaka – pasang model BAIC dan GWM, termasuk EV dan jadi hab ASEAN appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *