Lebuhraya SPE dijangka dibuka mulai 1 Nov 2023 – 29.8km, menghubungkan Taman Melati-Kerinchi Link

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi mengesahkan Lebuhraya Setiawangsa-Pantai Expessway (SPE) dijangka dibuka secara rasmi kepada umum pada 1 November ini.

Beliau berkata demikian menerusi perkongsian di laman Facebook rasminya selepas meninjau perkembangan terkini di lokasi terbabit. Katanya, beliau memahami kegusaran pengguna jalan raya yang memohon laluan Setiawangsa-Pantai Expressway (SPE) dibuka secepat mungkin bagi membantu menyuraikan masalah kesesakan trafik di beberapa kawasan di Kuala Lumpur.

“Kementerian Kerja Raya (KKR) bersama-sama agensi Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) sentiasa meletakkan keutamaan dalam memberikan kemudahan infrastruktur jalan raya kepada pengguna, namun tidak akan berkompromi dengan faktor keselamatan pengguna jalan raya.

“Atas dasar itu, KKR telah mengarahkan syarikat konsesi untuk memastikan setiap faktor, spesifikasi dan kemudahan di laluan ini hendaklah dipastikan lengkap dan sempurna sepenuhnya. Ini selari dengan semangat kempen MYJalan yang memfokuskan kepada keselesaan pengguna jalan raya,” tambahnya.


Katanya lagi, buat masa ini, lebuh raya terbabit sudah 99% siap namun beberapa fasiliti seperti kemudahan tandas awam, lampu jalan membabitkan bekalan elektrik serta sistem kutipan tol dalam persiapan akhir.

Lebuhraya sepanjang 29.8 km ini menghubungkan Taman Melati dan Klang Gates dari Lebuhraya MRR2 ke Kerinchi Link berhampiran Pantai dan Universiti Malaya. Sebelum ini, SPE dikenali sebagai DUKE Fasa 3 yang diharap memberikan manfaat buat penduduk sekitar Gombak, Taman Melati, Genting Klang, Setiawangsa, Wangsa Maju, Ampang, Kampung Pandan, Bandar Malaysia, Kerinchi dan Pantai.

Ia mula dibina sejak tahun 2016 dan dikendalikan oleh syarikat konsesinya, Ekovest Bhd. melalui anak syarikat milik penuhnya, Lebuhraya DUKE Fasa 3 Sdn. Bhd. Syarikat ini telah menandatangani perjanjian konsesi dengan kerajaan bagi pembinaan lebuhraya tersebut yang bernilai RM3.738 bilion bagi tempoh konsesi selama 53 tahun enam bulan.





The post Lebuhraya SPE dijangka dibuka mulai 1 Nov 2023 – 29.8km, menghubungkan Taman Melati-Kerinchi Link appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *