Toyota FT-3e Concept – SUV EV generasi akan datang

Turut mengambil bahagian dalam acara Japan Mobility Show 2023 yang sedang berlangsung di Tokyo ialah FT-3e Concept yang dipamerkan di ruang pameran Toyota yang dipamerkan bersebelahan jentera lumba FT-Se. Dengan penampilan yang menarik perhatian seperti MR2 EV tersebut, FT-3e turut memberikan bayangan sebagai SUV EV keluaran Toyota yang akan datang.

Walau bagaimana pun, informasi mengenainya tidak banyak yang dibongkarkan. Toyota menggelarkannya sebagai “konsep EV generasi akan datang yang bakal memperkasakan kehidupan harian pelanggan dengan pengalaman pemanduan baharu dan perkhidmatan yang dikuasakan oleh teknologi inovatif.” Memerhatikan FT-3e Concept ini, ia kelihatan agak tersendiri, jauh lebih moden berbanding bZ Compact SUV Concept yang hampir keluar pada tahun lepas.

Tidak begitu jelas dengan apakah konsep yang dibawakan, tetapi ‘3’ pada namanya mungkin membayangkan ia sebagai crossover elektrik masa hadapan yang akan diposisijan di bawah bZ4X, di mana nombor digunakan sebagai penanda kelas/saiz, sama seperti kereta sedan bZ3 yang lebih kecil. Walau bagaimanapun, boleh dikatakan, FT-3e kelihatan lebih besar berbanding bZ4X secara peribadi (biarpun tiada dimensi rasmi diberikan).


Keunikan yang ada pada model konsep ini ialah paparan digital pada luarannya, di mana ia boleh digunakan sebagai paparan indikator untuk pengecasan bater, suhu dalaman dan kualiti udara dalaman.

Prototaip yang dipamerkan ini juga kelihatan lengkap dengan dalaman yang berfungsi sepenuhnya, lebih ‘bersedia’ berbanding Land Cruiser Se Concept yang turut dipamerkan. Di mana Land Cruiser Se Concept masih dalam peringkat kajian rekaan awal. Jadi, kemungkinan besar FT-3e lebih hampir untuk diproduksi. Apa pun kita nantikan perkembangannya sebagai model produksi tidak lama lagi.










The post Toyota FT-3e Concept – SUV EV generasi akan datang appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *