Cukai barang bernilai tinggi mulai Mei 2024 – Kenderaan lebih RM200k kena tambahan 5%-10%?

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan Malaysia bakal melaksanakan Cukai Barang Bernilai Tinggi (HVGT) bermula 1 Mei ini, pada kadar 5% hingga 10%. Pelaksanaan cukai terbabit melalui penggubalan perundangan baharu membolehkan golongan berkemampuan tinggi menyumbang kembali kepada negara melalui pembelian barangan mewah.

Walau bagaimana pun, ia akan dikenakan ke atas barang bernilai tinggi tertentu seperti barang kemas dan jam berdasarkan nilai ambang harga barangan seperti yang disebutkan oleh Anwar sebelum ini. Namun begitu, HVGT juga akan dilaksanakan ke atas pembelian jet peribadi, kapal layar, dan kenderan mewah, seperti yang dilaporkan oleh The Star. Menurut Timbalan Menteri Kewangan Steven Sim Chee Keong, garis panduan mengenai pelaksanaan cukai ini berdasarkan ambang harga akan dikeluarkan oleh kementeriannya.

Buat masa ini, kemungkinan barangan mewah seperti barang kemas bernilai lebih RM10,000, jam berharga lebih RM20,000 bakal dikenakan cukai HVGT antara 5% hingga 10%. Tetapi tidak dipastikan adakah kenderaan mewah juga akan menerima cukai tambahan pada kadar yang disebut itu.

“Pada ketika ini, Kementerian Kewangan sedang memuktamadkan dasar dan aspek perundangan untuk mengenakan cukai barangan bernilai tinggi. Sebarang perubahan kepada dasar cukai perlu mengambil kira kesan terhadap ekonomi dan kos sara hidup rakyat,” kata PM dalam jawapan bertulis parlimen bertarikh 1 Nov.

Jika anda mencari kenderaan premium, jangan lupa kunjungi acara PACE 2023 yang bakal berlangsung hujung minggu ini (4-5 Nov) di Setia City Convention Centre. Pelbagai tawaran menarik menanti anda, dan mungkin inilah peluang untuk anda ‘mengelak’ dikenakan Cukai Barang Bernilai Tinggi yang akan diperkenalkan tahun hadapan.

The post Cukai barang bernilai tinggi mulai Mei 2024 – Kenderaan lebih RM200k kena tambahan 5%-10%? appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *