Belgee X50 – SUV kerjasama Geely dan Belarus, Coolray guna nama Proton untuk dijual di Rusia

Ini bukan Geely Binyue, Geely Coolray mahupun Proton X50, tapi ia adalah SUV segmen-B yang dijual untuk pasaran Rusia dikenali sebagai Belgee X50. Menurut laporan portal automotif Rusia Kolesa.ru, Belgee merupakan syarikat usahasama antara Geely dan juga kerajaan negara Belarus.

Belgee X50 ini merupakan model yang diasaskan dari Geely Coolray (atau Binyue di China) yang sebelum ini sudah pun dipasarkan di Rusia, manakala nama dan emblem ‘X50’ yang digunakan pula adalah sama seperti Proton X50 di Malaysia. Berbanding Coolray yang diimport dari China sebelum ini, Belgee X50 dipasang dikilang yang terletak di Barysaw, Belarus.

Namun ini bukan bermaksud Geely akan keluar dari pasaran Rusia – Kolesa turut menyatakan bahawa Geely akan terus berada di Rusia, namun model Coolray sedia ada akan digantikan dengan Geely Binyue facelift yang sudahpun diperkenalkan di China tahun lalu.

Rupa, spesifikasi dan varian untuk Belgee X50 ini adalah sama seperti Geely Coolray sebelum ini. Cuma logo Geely pada gril hadapan dan roda stereng ditukar kepada logo ‘BG’ Belgee, manakala lencana Coolray di pintu tailgate belakang diganti dengan lencana X50 yang kelihatan sama dengan Proton X50.

Tiga varian ditawarkan untuk Belgee X50 ini iaitu Standard, Comfort dan Flagship, dijual pada harga bermula 2,235,990 Ruble (RM113k) sehingga 2,445,990 Ruble (RM124k). Ketiga-tiga varian ini datang dengan unit rangkaian kuasa yang sama iaitu enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api terus menghasilkan 177 PS/255 Nm, digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan.

Model paling asas diberikan perincian seperti lampu hadapan halogen, upholsteri fabrik, roda stereng balutan kulit, dan rim aloi berdiameter 17-inci. Manakala varian paling tinggi pula dilengkapi dengan perincian seperti lampu hadapan LED, angku brek berwarna merah, rim aloi 18-inci, upholsteri balutan kulit, tempat duduk sport, pelapik bumbung hitam, dan pelbagai lagi.










The post Belgee X50 – SUV kerjasama Geely dan Belarus, Coolray guna nama Proton untuk dijual di Rusia appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *